måndag 21 mars 2011

Storkok!

Igår gjorde jag och Simon en riktigt god linssoppa! Vi passade på att göra storkok - och det blev otroligt mycket mat! När vi hade ätit oss rejält mätta hällde vi upp resterna i olika matlådor... och detta blev resultatet:
Lägg märke till att två av lådorna rymmer två liter...

Receptet (räcker till typ åtta portioner, vi gjorde dubbel sats):

* 3 skivade morötter
* 2 hackade gula lökar
* 1 msk olja
* 2 förpackningar krossade tomater
* 1 liter vatten
* 2 pressade vitlöksklyftor
* 1 tärning grönsaksbuljong
* 1 tsk salt
* 1/2 tsk kanel
* 1/2 tsk chilipulver
* 3 dl röda linser
* crème fraiche 


Gör så här:
Fräs skivade morötter och hackade gula lökar i olja några minuter. Tillsätt krossade tomater, vatten, pressad vitlöksklyftor, grönsaksbuljong, salt, kanel och chilipulver. Låt koka upp. Tillsätt röda linser. Låt koka på svag värme under lock ca 30 minuter. Njut med en klick crème fraiche.


Det här har blivit lite av en receptblogg, men det är så roligt att lägga upp nya recept som vi hittar! Då blir jag mer inspirerad att testa fler nyheter :) Hoppas att ni testar recepten! Klarar jag av att laga maträtterna så klarar ni!

Disa har en favoritplats i lägenheten. Det är halvliggandes/-sittandes i köksfönstret över vår iPod-förstärkare :) Där är hon och spanar ut på grannarna som går förbi!

Annars har jag inte så mycket att berätta :) Praktiken går bra och jag trivs! Imorgon ska jag ha min första lektion, men det kommer säkert gå alldeles strålande! Jag har ju Anna (den andra praktikanten) vid min sida :)
Bilden ovan är på våra fina tulpaner som blommade klart igår. Jag ska nog köpa nya snart! Vuxenpoäng eller vad?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar