torsdag 26 december 2013

2013

Det här året har varit något speciellt. Otroligt mycket har hänt, och det allra mesta är bara underbart roliga saker som har hänt! Tänkte sammanfatta lite av året genom en lista.

Gjorde du något år 2013 som du inte gjort förut?
Massor av saker! Bland annat var jag värdinna på min systers bröllop, bodde själv under en termin, flög till ett annat land helt själv, började geocacha och bokade en enkel biljett till Island.

Genomdrev du någon stor förändring?
Ja, faktiskt! Jag lovade mig själv förra nyåret att jag skulle försöka släppa på kontrollen lite, vara mer spontan och älska mig själv. Speciellt det där sistnämnda har jag jobbat mycket med och det har gjort underverk! Varje gång jag duschar och drar iväg duschdraperiet och jag ser mig själv naken i spegeln så tänker jag "vilken fantastisk kropp jag har!" - och det har hjälpt mig att inse hur underbar kroppen är! Tänk allt den kan göra: allt från att låta dig stå och gå till att föda barn.

Blev någon av dina vänner förälder i år?
Nej, ingen nära vän. Men det känns som att folk blir gravida överallt! Man hör alltid "vi ska få barn!" eller "har du hört att den ska få barn?". Men däremot fick min bror en dotter!

Vilket datum från 2013 kommer du alltid att minnas?
Det är så otroligt många! Men ett jag kommer att minnas extra mycket är 6 juni, vilket är den dagen min fina brorsdotter föddes! Annars är en stark kandidat den 8 juni (ja, det var en bra vecka!) när min syster gifte sig! Ett ögonblick som har fastnat ordentligt är på Dannas (Daniel+Anna) bröllop där vi visar ett filmklipp som vår bror + familj har skickat. Där får man se söta Nils säga "Hallå Hallo" och sen se lilla Ester, bara ett dygn gammal... Jag och Simon (och Sofia) hade sett filmen i förväg, men hållit den hemlig. Ögonblicket där man får se Ester i närbild och man får höra hennes namn för första gången - då gick det ett sus och "ååååh" hördes. Tårarna brände bakom ögonlocken.

Dog någon som stod dig nära?
Nej, tack och lov! Det här har varit ett fantastiskt år!

Vilka länder besökte du?
Grekland, Frankrike och Irland. Blev ovanligt mycket resande i år! Kul!

Bästa köpet?
Min och Simons lilla kompaktkamera som vi köpte i somras! Eftersom vi skulle bo på olika håll kändes det skönt att ha varsin kamera. Dessutom är ju en liten kompaktkamera smidigare än en systemkamera när man är på resa... t.ex hade vi inte kunnat ta mopedbilder i Frankrike lika enkelt!

Gjorde någonting dig riktigt glad?
Massor av saker! Brorsdotterns födsel, systers bröllop, alla resor...

Saknar du något från år 2013 som du vill ta med till 2014?
Egentligen inte. Känns som att jag har det riktigt bra! Jag vet inte hur andra halvan av 2014 kommer se ut, men den första halvan kommer bli riktigt bra!

Vad önskar du att du gjort mer?
Tränat och inte ojat mig så mycket över studierna. Plus att jag önskar att jag visste hur man kopplade in mitt nes i tvn så jag kan spela mer. Nej, min superkoppling fungerade inte...

Vad önskar du att du hade gjort mindre?
Varit så fast i telefonen och ojat mig, som sagt.

Favoritprogram på tv?
Jag tittar inte så mycket på tv, utan det blir mest serier. Så, ja... årets bästa serier är Downton Abbey, Game of Thrones, 24 och Big Bang Theory.

Bästa boken du läste i år?
Har jag ens läst någon bok i år? Jo... det har jag väl? Jag har inte läst ut den än (jag vet, jag är inte den snabbaste läsaren), men En man som heter Ove är riktigt bra! Ser fram emot att jag är färdigutbildad och slipper läsa en massa artiklar och böcker. Det tar verkligen bort läslusten för mig! Det känns som att det enda jag gör om dagarna är att läsa och skriva...

Största musikaliska upptäckten?
Jag hittade min näsflöjt efter att den har varit borta i ett par år. Så fantastiskt instrument! Funderar på att beställa några och ta med till familjen på Island.

Min näsflöjt är gul!

Vad var din största framgång på jobbet?
Ehm. Ja. Jag har fått ha introdagar med två nya medarbetare i Iksupassningen. Men annars är det inte så märkvärdigt. Men annars är det väl att jag har klarat av studierna hittills!

Din största framgång på det privata planet?
Det är nog att jag och Simon har klarat av att vara ifrån varandra så länge! Inget bråk eller tjafs har vi haft heller, och det är väl också riktigt bra!

Största misstaget?
Jag kan inte komma på något. Haha! Eller, ja... fast det här låter ju mesigt, jag lyckades ju glömma min börs på en hatthylla på min praktikskola. Dessutom har jag råkat betala för två hårfäger när jag bara tog en (dumma självscanningspryl). Får återkomma när minnet blir bättre!

Var du gladare eller ledsnare jämfört med 2012?
Mycket, mycket gladare. Kan knappt fatta hur bra år jag har haft!

Vad spenderade du mest pengar på?
Resor. Nu hade jag ju den enorma lyxen att jag fick resan till Rhodos. Men jag har ju åkt till både Frankrike och Irland plus betalat Islandsresan.

Något du önskade dig och du fick?
Godkända betyg. En bra, ny lägenhet. Ett friskt syskonbarn. Ett bra år.

Vad gjorde du på din födelsedag i år?
Jag var tvungen att kolla bak i kalendern för att minnas... Jag sov här hemma i Piteå! Så fick äta födelsedagsfrukost med föräldrarna! Åkte buss tillbaka till Umeå, skippade föreläsning och shoppade loss på stan istället med Sara som personlig shoppare! Fick inte komma hem på ett par timmar, för Simon förberedde något. När jag väl kom hem möttes jag av en diskmaskin!! Började gråta av lycka. Sedan tror jag att vi tände ljus, drack te och såg 24. Mysig dag!

Det känns konstigt att fira nästa födelsedag i ett annat land utan någon familj. Men det ska nog bli bra ändå!

Finns det någonting som skulle ha gjort ditt år ännu bättre?
Att slippa stressen med flytten. Det var inte bra för mitt stressotåliga sinne.

Vad fick dig att må bra?
Hela sommaren hemma med familjen. Då mådde jag riktigt, riktigt bra! Alla stunder med tända ljus, te och mys under en filt.

Vem saknade du?
Mina syskonbarn såklart. Nu under hösten har jag saknat Simon, och jag saknar alltid morfar.

De bästa nya människorna du träffade?
Ester! Annars har jag inte träffat så många nya... Alla barn jag har träffat i jobb och praktik har ju varit fina. Men Ester ligger i topp!

Mest stolt över?
Mina studieresultat och att jag klarade av särbolivet så pass bra som jag gjorde. Trodde att jag skulle ligga hemma och gråta varje kväll, och åka hem till föräldrarna varje helg. Faktum är att jag bara har varit hemma en helg på hela hösten!

Högsta önskan just nu?
Att jag blir klar med c-uppsatsen och att Simon blir klar med sina uppgifter. Och att vi slipper magsjuka!

Vad tänker du göra annorlunda i år?
Men allt! Känns som att den här listan är mer lämpad för den som lever på som vanligt. Jag kommer ju göra allt annorlunda!! Jag kommer ta examen, flytta utomlands och bo i en helt ny familj. Sen när jag kommer hem har Simon tagit examen och vem vet vad som händer då? Vi kanske får jobb i Uppsala eller kanske i Jokkmokk? Eller blir det kanske ett billigt hus i Piteå? Eller pluggar vi vidare och bor kvar i Umeå? VEM VET?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar